ציפור אחת ביד או שתיים על הענן?

בדיון של העשור הקודם על המעבר לתשתיות ענן, הענן ניצח בגדול והניצחון הזה קיבל אישור סופי עם יציאת המגזר הציבורי לפרויקט "נימבוס". המגזר שהיה תקוע שנים על מערכות On-Prem (ביחד עם חברות הביטוח והבנקים) יצא סוף סוף מהקיבעון המובנה שלו ונתן את ברכת הדרך לתחילת הסוף של מערכות ה-On-Prem.

אז תשתיות ענן קיבלו את הליגיטימציה הנדרשת וכבר אף אחד היום לא פוסל מעבר לענן אבל זו גישה נגטיבית – "אין סיבה שלא". השאלה היא למה כן והאם הזה רלוונטי למערכות ה-HFM וההיפריון, מערכות ה-Legacy ה-On-prem של אורקל.

אבטחת מידע

פעם הטיעון החזק ביותר נגד מעבר לענן היה נושא אבטחת המידע והוא היה בלתי ניתן לערעור ומי שניסה לסתור אותו היה נחשב נטול השכלה ואחריות תאגידית. היום המצב הוא שרמת אבטחת המידע, לפחות אצל הספקים המרכזיים, גבוהה בהרבה ממה שיכול לספק ה-On-prem. הענן של אורקל למשל מספק הצפנה מלאה של נתונים במעבר ובמנוחה, עמידה בתקני אבטחת מידע כמו SOC, ISO, GDPR, FedRAMP, יכולות זיהוי ומניעת תקיפות, DR מובנה ואימות הרשאות. במקרה של היפריון ו-HFM האחריות היא בידי צוות ה-IT בארגון אבל המשאבים שלו קטנים משמעותית ביחס למשאבים שנשפכים על מערכות הענן של אורקל.

ביצועים

כמיישם בעבר של מערכות On-prem שונות אני יכול להעיד שנושא הביצועים עלה לעיתים תכופות. כשהוא היה עולה היינו צריכים לבדוק את משאבי המערכת, כדי לבדוק האם הביצועים הירודים נובעים מחוסר בזיכרון, מעבדים חלשים או קצב העברת נתונים או קוד לא יעיל. לאחר מכן היה צורך לשכנע את צוות ה-IT בארגון להקצות משאבים נוספים, מה שלא תמיד היה קל כל כך, לפעמים רק כדי לגלות שהבעיה היתה בכלל בכונן הקשיח של השרת כך שבאופן כללי כל התהליך היה לוקח לא מעט זמן ומאמץ. לעומת זאת באורקל EPM (בענן של אורקל) המשאבים מנוהלים בצורה אופטימלית ואוטומטית והם משתנים ביחס לכוח העיבוד הנדרש לאותה שנייה, מה שמביא לכך שהביצועים מהירים ב-100% מהזמן.

עלויות

התחושה (אני משתמש בכוונה במילה הזאת) שעלויות התשתית בענן יקרה יותר מעלויות תשתית ה-On-Prem קשה מאוד לאישוש. הסיבה לכך היא שבמערכות On-prem רוב העלויות לא ישירות. כמובן שניתן לכמת בדיוק את עלויות השרתים אבל פה זה נגמר פחות או יותר. יתר העלויות: תחזוקה של השרת ובסיס הנתונים, ביצוע וניהול גיבויים ומוכנות ל-DR, אבטחה ועלויות השדרוגים (גם של מערכת ההפעלה ובסיס הנתונים) קשים יותר לכימות אבל הן בהחלט שם ולכל הפחות מגיעות בדר"כ לעלות תשתית הענן בלי הסיכון וההתעסקות.

עדכונים ושדרוגים

שדרוג של מערכת On-Prem זה אירוע. תוכנית עבודה לשדרוג כוללת בדרך כלל גיבוי של סביבת האמת לטסט, לקיחת גיבוי לבסיס הנתונים וסנאפשוט של השרת, התקנת השדרוג ואם צריך אז גם שדרוג מערכת ההפעלה, בדיקות הטסט, העברה לייצור, בדיקות נוספות, SOX ועוד ועוד. אם השדרוג נכשל זה מכניס את כל המעורבים ללחץ מיותר, תחקור חזרה לסנאפשוט וביצוע השדרוג מחדש. במערכת האורקל EPM השדרוג, איך לומר, פשוט קורה, הוא מתואם עם הלקוח, וכמעט בלתי נראה או מורגש.

בנוסף, זה לא סוד שמערכות ה-On-Prem זוכות לפחות ופחות שדרוגים ועדכונים. במקרה של אורקל ההיפריון וה-HFM לא מוגדרים כ-End Of Life אבל כן מוגדרים במצב "עדכוני תחזוקה ואבטחה בלבד" שזה אומר שאין פיצ'רים חדשים כבר כמה שנים. לעומת זאת ה-FCCS  וה- PBCS (באורקל EPM) מתעדכנים פעם בחודשיים עם פיצ'רים חדשים.

פונקציונליות

בעוד שמערכות ההיפריון וה-HFM שימשו ומשמשות כפלטפורמה לעומת מוצר מובנה. זה בגדול אומר שהלקוח יכול לקבל כמעט כל מה שהוא רוצה על ידי פיתוח קוד. הקוד, תלוי במפתח והמפתחים מתחלפים. הקוד גם יכול להשבר ולתקוע את התהליך (למשל הרצת תרגום או איחוד) אם המפתח לא חשב על כל הסיטואציות האפשריות הנוכחיות והעתידיות. הקוד גם יכול להיות לא יעיל או לגרור את המשתמש להשלמות ידניות. במערכת האורקל EPM יש מודולים Buit-In לצורך תרגום, איחוד וביטול יתרות בין חברתיות, דוח תזרים מזומנים, תחזוקת מבנה החזקות, נתיבי ביקורת ויכולות תחקור שמתוחזקים ומתעדכנים באופן רציף ומבוססים על מתודולוגיות פיתוח קבועות ואחידות, מה שמביא את המערכת לרמת יציבות כמעט אבסולוטית.

מעבר מהיפריון ו-HFM לאורקל EPM

אני רוצה לטעון שהמעבר ממערכת היפריון או HFM מהיר וחלק, ממש בלחיצת כפתור. אבל למען ההגינות אני אציין כמה נקודות חשובות בעניין הזה. לקוחות שמשתמשים במערכות Legacy, משתמשים בהם זמן רב. זה אומר הרבה פיתוחים והתאמות, רישומים לא רלוונטיים (חשבונות, חברות, ממדים) שהתווספו אחד על השני במהלך השנים והיו רלוונטיים בזמנם אבל בחלק נכבד מהמקרים הם מיותרים. אם חברה רוצה לעבור ממערכת כזו לענן שבו כאמור חלק נכבד מהפיתוחים כבר קיימים Buit-In יש לבצע ריענון של צרכי מחלקת הכספים וכפועל יוצא לבצע לכל הפחות ריענון לאפיון הישן כי אין היגיון במעבר למערכת חדשה בלי לשנות את תהליכי העבודה שהמערכת הישנה הכתיבה. זה אולי נשמע כמו אירוע בלתי רצוי אבל במירב המקרים מדובר בהזדמנות לשפר וליעל תהליכי עבודה.

כותב המאמר: רו"ח עידן פלג, מנהל חטיבת EPM ב TOP VISION.

תפריט נגישות

אנחנו והשותפים שלנו משתמשים במידע שנאסף באמצעות קובצי cookies וטכנולוגיות דומות כדי לשפר את חוויית הגלישה שלך באתר שלנו, לנתח כיצד אתה משתמש בו ולמטרות שיווקיות. תוכל לקרוא עוד על כך במדיניות הפרטיות שלנו.